Projekt "Hravě o prevenci na ZŠ Buzulucká 2025"

 

Po uskutečnění řady interaktivních programů v minulém pololetí, pokračujeme také nadále v naplňování systematických a zároveň dlouhodobých preventivních aktivit. Naše škola byla s projektem "Hravě o prevenci na ZŠ Buzulucká" úspěšně vybrána do dotačního programu "Prevence rizikového chování v Ústeckém kraji 2025". Projekt zahrnuje realizaci celkem 24 preventivních programů pro třídy jak 1., tak 2. stupně se zaměřením na dlouhodobou specifickou primární prevenci všech typů rizikového chování. Preventivní programy jsou vedeny zkušenými lektory Zdravotního ústavu v Ústí nad Labem a jejich cílem je podpora utváření zdravých kolektivů v rámci jednotlivých tříd, zdravého životního stylu a také duševního zdraví. Dlouhodobá spolupráce se školou, kdy odborníci vstupují do stejných tříd opakovaně, naplňuje principy efektivní primární prevence. Systematický přístup určený pro menší počet žáků (zpravidla jedna třída) je interaktivní, orientuje se nikoliv pouze na úroveň informací, nýbrž také na kvalitu postojů a změnu chování. Využívá různých forem práce a aktivizačních prvků – práce ve skupině, diskuse, dramatické, aktivační a pohybové techniky, soutěž o ceny, zpětná vazba apod. Po všech aktivitách obvykle následuje reflexe. 

Cílovou skupinou v probíhajícím pololetí (únor – květen) jsou postupně žáci 2., 3., 7., a 8., tříd. Témata programů v sobě reflektují aktuální rizikové jevy: "Putování za zdravím", "Putování za zdravým jídlem", "Hravě o první pomoci" a "Reprodukční zdraví". Rozmanité spektrum tematického zaměření si vytyčilo poměrně široký záběr cílů. Zvýšit gramotnost v oblasti vyváženého jídelníčku, motivaci ke zdravému životnímu stylu, zlepšení pohybových dovedností (obratnost, koordinace), a tím současně prevence nadváhy a obezity. Lektoři představili dětem pyramidovou výživu, společně si povídali o jednotlivých kategoriích potravin, jaké by mělo být složení jednotlivých potravin. Děti soutěžily ve skupinkách, dostávaly hádanky a úkoly, třídily jednotlivé potraviny, věnovaly se přineseným svačinám z domova a nechyběla ani závěrečná hra "Masterchef".  Další kategorii představuje vytvoření správných postojů, způsobů chování a prevence vzniku úrazu, poskytování první pomoci, získání dovedností k provádění resuscitace, v neposlední řadě pak právní odpovědnost v oblasti poskytování první pomoci. Třetí pilířové téma tvořila oblast reprodukčního zdraví, tedy oblast fyzických, sociálních a psychických změn v průběhu dospívání.

Kladná zpětná vazba, a především rozmanité aktivní zapojení žáků vedou k závěru, že prevence nemusí probíhat pouze strnulou teoretickou formu. Preventivní akce s interaktivním charakterem budou realizovány také pro žáky ostatních tříd. 

 

Mgr. Jaroslav Hanzlíček /metodik prevence, koordinátor akcí/