Programy primární prevence
V průběhu dubna byla na naší škole realizována řada rozmanitých programů specifické i obecné primární prevence. Těmito programy, jimiž provázeli zkušení lektoři z odborných kruhů (mediální komunikace, zdravý životní, psychohygiena atd.), prošlo poměrně široké spektrum žáků 1. i 2. stupně. V rámci většiny programů, které měly interaktivní charakter, byl kladen důraz na systematickou práci s postoji žáků a vyjádření zpětné vazby. Další důležitý aspekt spojující všechny programy, představovala snaha rozvíjet u žáků dovednosti kritického myšlení. Obsahová náplň programů v sobě odrážela nejen reflexi aktuálních jevů rizikového chování, ale také úsilí pracovat s vnitřním světem žáků, který je do značné míry ovlivněn takřka neomezeným přístupem do digitálně-virtuálního světa.
Pro žáky 5 a 6. tříd byl připraven program: "Online svět". Žáci získali užitečné informace o tzv. digitální stopě – jak se naše prezentace ve virtuálním světě může promítnout do reálného života. Dále byly diskutovány další důležité pojmy a otázky jako například levný dopamin, jak nám obsah ze sociálních sítí ovlivňuje pozornost a vnitřní emoční svět. Druhá část přednášky se zaměřila na algoritmus sociálních sítí a vyhledávačů, orientaci v informacích, které nám jsou prezentovány, online hazard a kyberšikanu. Pomocí mnoha praktických ukázek a příkladů bylo demonstrováno, jak se nad informacemi zamýšlet, jak si vytvořit myšlenkovou mapu či vybudovat vlastní názor podložený argumenty. Stranou nezůstalo ani ožehavé téma činnosti tzv. internetových influencerů a vytváření účelových dezinformací – dezinterpretací.
Žáci 4. tříd absolvovali zajímavou přednášku a interaktivní besedu s názvem "Emoce – co to je?". Její náplň představovaly k zamyšlení vyzývající otázky: Co jsou to emoce? Potřebujeme je vůbec? Jak zvládat emoce? Jak se emoce propisují do dětských kolektivů? Žáci si odnesli mnoho užitečných nástrojů zaměřených na rozvoj schopností číst emoce svoje i okolí, rozvoj sociální a emoční inteligence, empatie, zvládání protichůdných reakcí. Akcentována byla rovněž další témata jako stres teenagerů, práce s neúspěchem ve škole, nespokojenost se svým tělem, vztahy v třídních kolektivech nebo, jak uvolnit napětí a vztek.
V preventivních aktivitách s interaktivním charakterem budeme pokračovat také nadále.
Mgr. Jaroslav Hanzlíček/metodik prevence, koordinátor akcí/
Kalendář
Březen 2025 | ||||||
Ne | Po | Út | Stř | Čt | Pá | So |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
Blížící se akce
25. 03. 2025: Matematická Olympiáda - krajské kolo
28. 03. 2025: Projekt ŠD - Noc v Andersenem 2025
Zobrazit další akce