Prevence rizikového chování s Divadlem „VETŘI“

V úterý 14. ledna proběhla v prostorách malé tělocvičny znovu po roce dvě zajímavá představení Divadla „VETŘI“ s podtitulem Kyberšikana – internetová kriminalita a Šikana – chování mezi spolužáky. Cílovou skupinou byli žáci 4. a 6. tříd. Témata nebyla zvolena náhodně, neboť současná mládež je především generací sociálních sítí, stálého brouzdání po internetu a moderních technologií. Zejména sociální sítě však s sebou přináší nejen zábavu, ale také nemalé nástrahy a nebezpečí. Jedná se o časté zneužívání internetových profilů, protiprávní zveřejňování fotografií a také seznamování se s prakticky neznámými lidmi. Právě to má mnohdy za následek pronásledování – zasahování do osobního soukromí, tedy tzv. kyberšikanu. Některé roviny závadného chování ve virtuálním prostředí se dále promítají do dětských vztahů ve školních kolektivech v podobě fyzické šikany a psychického nátlaku.

Sympatická dvojice Michaela Marková – Vlasta Vébr dětem předvedla názornou scénku, jak se může zdánlivě nezávazné dopisování dvou neznámých lidí na facebooku a následné sjednání vzájemné schůzky proměnit v takřka hororové – o život jdoucí setkání. To vše pod dojmem mnohdy naivní a přehnané důvěřivosti v osoby na druhé straně internetové sítě. V tomto případě náctileté dívky, která uvěřila, že tím s kým si dopisuje, je jen o pár let starší chlapec. Avšak ve skutečnosti se jednalo o postaršího muže falšující svůj věk a s postranním úmyslem vlákat do své náruči mladší oběť. Po sehrání scénky moderátorská dvojice děti upozornila také na nebezpečí zneužití sociálních sítí v zájmu reklamy nebo vytváření negativního dojmu při ucházení se o práci v případě příliš otevřeného – vulgárního používání svého profilu. Ve druhém vystoupení pro 4. třídy byly názorně demonstrovány nevhodné stereotypy při vyčleňování odlišných jedinců z třídních kolektivů.

Interaktivní scénář umožnil aktivní zapojení dětí do dění na jevišti a ovlivnění vývoje pořadu. Scénky byly koncipovány tak, aby žáky vedly ke správnému konci. Zábavnou a hravou formou žáky směřovaly k přemýšlení a pohotovému reagování na situace, se kterými se mohou prakticky každodenně setkat na vlastní kůži. Na základě chyb, jež viděli ve scénkách, rozvíjeli žáci schopnost sami vhodně řešit vzniklé situace. Vystoupení našich hostů názorně ukázalo, že ani prevence vzniku sociálně-patologických jevů současné doby nemusí být jen nudnou nutností.

 

Zprávu připravil metodik prevence Mgr. Jaroslav Hanzlíček