Hravě do pohody se Zdravotním ústavem v Ústí nad Labem

 

S koncem zimy a nástupem jara jsme si připomněli, jak se starat o své zdraví, co je škodlivé a co prospěšné. V tomto ohledu pokračujeme, stejně jako v prvním pololetí, v naplňování systematických a zároveň dlouhodobých preventivních aktivit.  Průvodcem nám byl po velmi pozitivní zpětné vazbě znovu Zdravotní ústav v Ústí nad Labem (sada programů „Hravě o prevenci“). Dlouhodobá spolupráce se školou, kdy lektoři vstupují do stejných tříd opakovaně, naplňuje principy efektivní primární prevence. Systematický přístup určený pro menší počet žáků (zpravidla jedna třída) je interaktivní, orientuje se nikoliv pouze na úroveň informací, nýbrž také na kvalitu postojů, změnu chování a následující sebereflexi. 

Cílovou skupinou byli v našem případě postupně žáci 3., 4., a 8. tříd. Názvy programů „Putování za zdravím“, „Putování za zdravým jídlem“ a „Hravě do pohody“ v sobě reflektovaly aktuální rizikové jevy. Pestré spektrum tematického zaměření si vytyčilo poměrně široký záběr cílů. Zvýšit zdravotní gramotnost a motivaci ke zdravému životnímu stylu, zlepšení pohybových dovedností, prevenci pohybové inaktivity, a tím současně prevenci nadváhy a obezity. Lektoři seznámili děti formou soutěží se zásadami zdravého stravování s ohledem na jejich věk. Děti pracovaly s pyramidou zdravé výživy, učily se sestavovat zdravé snídaně, svačiny, obědy a večeře. Nebylo to však úplně jednoduché, protože měly vždy přesné zadání, které potraviny smí či nesmí použít. Vždy se soutěžilo ve čtyřčlenných družstvech, přičemž vítězové byli po právu odměněni. Obecně lze celkové zaměření programů kvitovat, neboť se jedná po covidových letech o velmi palčivé problémové oblasti.         

Kladná zpětná vazba, a především rozmanité aktivní zapojení žáků vedou k závěru, že prevence nemusí probíhat pouze nudnou formu. Preventivní akce s interaktivním charakterem budou pokračovat také pro žáky ostatních tříd. 

 

Mgr. Jaroslav Hanzlíček /metodik prevence, koordinátor akce/