Interaktivně s Divadlem „VETŘI“

 

Ve středu 2. listopadu byla v prostorách malé tělocvičny k vidění dvě zajímavá preventivní představení Divadla „VETŘI“ s podtituly Kyberšikana – internetová kriminalita a Šikana – chování mezi spolužáky. Cílovou skupinu tvořili žáci 1. a 4. tříd. Tematické zacílení nevzniklo náhodně, neboť současná mládež je především generací sociálních sítí, stálého internetového vyhledávání a moderních technologií. Především sociální sítě však s sebou přináší nejen zábavu, ale také nemalé nástrahy a nebezpečí. Často slýcháme o zneužívání internetových profilů, protiprávním zveřejňování fotografií a také seznamování se s prakticky neznámými lidmi. Důsledkem je mnohdy pronásledování nebo zasahování do osobního soukromí, tedy tzv. kyberšikana. Některé roviny závadného chování ve virtuálním prostředí se dále promítají do dětských vztahů ve školních kolektivech v podobě jak fyzické šikany, tak psychického nátlaku.

Moderátoři Michaela Doležalová – Vlasta Vébr dětem předvedli případovou scénku, jak se může zdánlivě nezávazné dopisování dvou neznámých lidí na sociálních sítích a následné sjednání vzájemné schůzky proměnit v násilné setkání. To vše pod záminkou mnohdy naivní a přehnané důvěřivosti v osoby na druhé straně internetové sítě. V tomto případě náctileté dívky, která uvěřila, že tím s kým si dopisuje, je jen o pár let starší chlapec. Avšak ve skutečnosti se jednalo o postaršího muže falšující svůj věk a s postranním úmyslem vlákat do své náruči mladší oběť. Po sehrání scénky moderátorská dvojice děti upozornila také na nebezpečí zneužití sociálních sítí v zájmu reklamy nebo vytváření negativního dojmu při ucházení se o práci v případě příliš otevřeného – vulgárního používání svého profilu.

Ve druhém vystoupení pro 4. třídy byly názorně demonstrovány nevhodné stereotypy při vyčleňování odlišných jedinců z třídních kolektivů. Scénka měla za cíl přivést děti k přemýšlení o způsobu komunikace s ostatními kamarády ve třídě i dětmi, které nutně za své kamarády nepovažují. Děti mohly názorně vidět, jak mohou zdánlivě nevinně vznikat hádky, nedorozumění potažmo dlouhodobější konflikty. Termín šikana je totiž v současnosti poměrně často nadužíván a je za ní označováno běžné pošťuchování či komunikační nedorozumění v rámci odlišných skupin třídního kolektivu.

Žákům byl díky interaktivnímu scénáři umožněn kritický náhled na rizikové situace a zároveň si mohli také osvojit zvážení důsledků vlastních rozhodnutí, utvářet si postoje, asertivně zareagovat či poskytnout zpětnou vazbu. Zábavnou a hravou formou scénky žáky směřovaly k přemýšlení a pohotovému reagování na situace, se kterými se mohou prakticky každodenně setkat na vlastní kůži. Pozitivní ohlasy v souvztažnosti s pestrým, a především aktivním zapojení žáků vedou k přesvědčení, že prevence zaujímá důležité místo v současném výchovně-vzdělávacím procesu.

 

 

Zprávu připravil metodik prevence Mgr. Jaroslav Hanzlíček