Prevence tak trochu jinak s Divadlem "VETŘI"

 

V pondělí 13. listopadu byla v prostorách malé tělocvičny znovu po roce k vidění dvě zajímavá preventivní představení Divadla „VETŘI“ s podtituly "Kyberšikana – internetová kriminalita" a "Šikana – chování mezi spolužáky". Cílovou skupinu tvořili žáci 1. a 4. tříd. Tematické zacílení nevzniklo náhodně, neboť současná mládež je především generací sociálních sítí, stálého internetového vyhledávání a moderních technologií. Především sociální sítě však s sebou přináší nejen zábavu, ale také nemalé nástrahy a nebezpečí. Často slýcháme o zneužívání internetových profilů, protiprávním zveřejňování fotografií a také seznamování se s prakticky neznámými lidmi. Důsledkem mnohdy bývá pronásledování nebo zasahování do osobního soukromí v podobě nevyžádaných zpráv, tedy tzv. kyberšikana. Některé roviny závadného chování ve virtuálním prostoru se dále promítají do dětských vztahů ve školních kolektivech v podobě jak fyzické šikany, tak psychického nátlaku. 

Zkušení moderátoři Michaela Doležalová – Vlasta Vébr dětem ve 4. třídách předvedli autentickou scénku, jak se může zdánlivě nezávazné dopisování dvou neznámých lidí na sociálních sítích a následné sjednání vzájemné schůzky proměnit v násilné setkání. To vše pod záminkou mnohdy naivní až přehnané důvěřivosti v poctivé úmysly osoby na druhé straně internetové sítě. V tomto případě náctileté dívky, která uvěřila, že tím s kým si dopisuje, je jen o pár let starší chlapec. Avšak ve skutečnosti se jednalo o postaršího muže falšující svůj věk a s postranním úmyslem vlákat do své náruči mladší oběť. Po sehrání scénky moderátorská dvojice děti upozornila také na nebezpečí zneužití sociálních sítí v zájmu reklamy nebo vytváření negativního dojmu při ucházení se o práci v případě příliš otevřeného – vulgárního používání svého profilu. 

Ve druhém vystoupení pro 1. třídy byly názorně demonstrovány nevhodné stereotypy při vyčleňování odlišných jedinců z třídních kolektivů. Scénka měla za cíl přivést děti k přemýšlení o způsobu komunikace s ostatními kamarády ve třídě i dětmi, které nutně za své kamarády nepovažují. Děti mohly názorně vidět, jak mohou zdánlivě nevinně vznikat hádky, nedorozumění potažmo dlouhodobější konflikty. Termín šikana je totiž v současnosti poměrně často nadužíván a je za ní označováno běžné pošťuchování či komunikační nedorozumění v rámci odlišných skupin třídního kolektivu. Spouštěčem mnohdy bývá již výše zmíněné nevhodné chování v kyberprostoru.

Interaktivní scénář umožnil kritický náhled na rizikové situace a zároveň si žáci mohli také osvojit zvážení důsledků vlastních rozhodnutí, utvářet si postoje, asertivně zareagovat či poskytnout zpětnou vazbu. Zábavnou, hravou, ale současně také edukativní formou scénky žáky směřovaly k přemýšlení a pohotovému reagování na situace, se kterými se mohou každodenně setkat na vlastní kůži. Pozitivní ohlasy v kontextu s pestrým, a především aktivním zapojení žáků vedou k přesvědčení, že prevence zaujímá důležité místo v současném výchovně-vzdělávacím procesu a zároveň nemusí probíhat jen strnulou teoretickou formou.

 

Mgr. Jaroslav Hanzlíček /metodik prevence, koordinátor preventivních programů/