Aktivizační formy prevence

 

S novým školním rokem navazujeme na dlouhodobě úspěšnou spolupráci se Zdravotním ústavem Ústí nad Labem v oblasti preventivních aktivit.  Systematická spolupráce se školou, kdy lektoři vstupují do stejných tříd opakovaně, naplňuje principy účinné primární prevence. Individuálně-skupinový přístup určený pro menší počet žáků je kooperativní, orientuje se nikoliv pouze na úroveň informací, nýbrž také na kvalitu postojů a změnu chování. Využívá různých forem práce a aktivizačních prvků – práce ve skupině, diskuze, dramatické, aktivační a pohybové techniky, soutěž o ceny, zpětná vazba apod. Cílem je tak nejen předcházení a zmírnění následků rizikového chování, ale také podpora utváření zdravého kolektivu v rámci jednotlivých tříd a třídní sounáležitosti. Na konci všech aktivit obvykle navazuje reflexe. Žáci se tímto učí kritickému náhledu na rizikové situace, dokáží zvážit důsledky vlastních rozhodnutí, utvářet si postoje, asertivně zareagovat či poskytnout zpětnou vazbu.

V říjnu jsme se zaměřili na žáky 3., 4., a 8., tříd. V rámci jednotlivých témat: "Putování za zdravým pohybem", "Hravě bez úrazu" a "Reprodukční zdraví", byla pozornost upřena na palčivé rizikové jevy. Programové bloky si vytyčily poměrně široký záběr cílů. Zvýšit zdravotní gramotnost a motivaci ke zdravému životnímu stylu, zlepšení pohybových dovedností (obratnost, koordinace), prevenci pohybové inaktivity a tím současně prevence nadváhy a obezity. Dále také například přivést žáky k vědomé gramotnosti v oblasti zdravé výživy, vytvoření správných postojů, způsobů chování a zodpovědnosti v oblasti prevence úrazů či zvýšení úrovně znalostí o rizikových sportech. Třetí pilířové téma představovaly oblasti navazování vrstevnických vztahů, dospívání v psychické i fyzické rovině nebo bezpečného sexuálního styku. 

Pozitivní ohlasy v souvztažnosti s pestrým, a především aktivním zapojení žáků vedou k přesvědčení, že prevence zaujímá důležité místo v současném výchovně-vzdělávacím procesu. Preventivní akce s aktivizačním charakterem budou realizovány také pro žáky ostatních tříd. 

 

Mgr. Jaroslav Hanzlíček /metodik prevence, koordinátor akcí/