Programy primární prevence

 

V průběhu listopadu byla na naší škole realizována pestrá škála programů specifické i obecné primární prevence. Těmito programy, jimiž provázeli zkušení lektoři z řad Policie ČR i dalších odborných kruhů (mediální komunikace, zdravý životní styl atd.), prošla reprezentativní část žáků I. i II. stupně. V rámci většiny programů, které měly interaktivní charakter, byl kladen důraz na systematickou práci s postoji žáků a vyjádření zpětné vazby. Další důležitý aspekt spojující všechny programy, představovala snaha rozvíjet u žáků dovednosti kritického myšlení. Obsahová náplň programů v sobě odrážela nejen reflexi nejpalčivějších jevů rizikového chování, ale také úsilí pracovat s vnitřním světem žáků, který je do značné míry ovlivněn takřka neomezeným přístupem do digitálně-virtuálního světa.

Pro žáky 9. třídy byly připraveny programy: „Právní vědomí pro náctileté“ a „Dezinformace vs. tvůj vlastní názor“. Žáci získali užitečné informace z oblasti práva v ČR, rozdělení právních norem, Ústavy ČR, Listiny základních práv a svobod ČR. Dále došlo k diskusi o trestních sazbách, rozdílech mezi přestupkem a trestným činem nebo o činech z nedbalosti a úmyslných trestných činech. Druhá přednáška se zaměřila na komunikaci v dnešní době sociálních sítí, jak se vyznat v přílivu informací, co filtrovat a jak s informacemi nakládat. Pomocí mnoha praktických ukázek a příkladů bylo demonstrováno, jak se nad informacemi zamýšlet, jak si vytvořit myšlenkovou mapu či vybudovat vlastní názor podložený argumenty. Stranou nezůstalo ani ožehavé téma politického marketingu a nástroje jeho zneužívání. 

Žáci 6. tříd absolvovali zajímavou přednášku a interaktivní besedu s názvem „Můj vnitřní svět“. Její náplň představovaly k zamyšlení vyzývající otázky: kdo jsem Já, moje sebevědomí, hledání svobody, sebeúcta, sebeprezentování, vztahy k okolí – autoritám apod. Žákům 7. tříd se dostalo širší vysvětlení fenoménu „Kyberšikana“, který se však týká v různých souvislostech všech věkových skupin. Užitečné informace se tak týkaly toho, jak ji rozpoznat, jak se jí bránit a kam se obrátit o pomoc. Diskutovány byly zároveň trestní odpovědnost, druhy trestů vztahující se ke kyberkriminalitě a také základy bezpečného chování na internetu.

V neposlední řadě jsme tu měli pro žáky 5. ročníků preventivní program s tématem: „Co se stresem“. Jak název napovídá, vše se točilo kolem toho, co je stres a jak na něj v různých situacích reagujeme. Akcentována byla rovněž další témata jako stres teenagerů, práce s neúspěchem ve škole, nespokojenost se svým tělem, vztahy v třídních kolektivech nebo, jak uvolnit napětí a vztek.

V preventivních aktivitách s interaktivním charakterem budeme pokračovat také ve 2. pololetí tohoto školního roku.

 

Mgr. Jaroslav Hanzlíček, metodik prevence, koordinátor akcí